Ukončili jsme tříměsíční testování předváděcího letounu Blackshape Prime I-B176

Celkovým náletem 79 hodin jsme prozatím ukončili testování našeho předváděcího letounu Blackshape Prime I-B176!

Během testování jsme měli možnost seznámit se velmi důkladně s letounem, jeho letovými charakteristikami a to v různých klimatických podmínkách a režimech.

Z testování je jistá jedna věc: reálné riziko závislosti! Již po hodině volného létání s tímto tandemovým UL speciálem pochopíte, že srovnávat hbitý tandem s čímkoliv, s čím jste kdy letěli, není dost dobře možné.

Ale teď vážně. Náš letoun I-B176, vyrobený v únoru 2012 se sériovým číslem BPU001, je po sedmi létajících prototypech v Itálii a Francii skutečně prvním sériově vyrobeným kusem na nové výrobní lince závodu Blackshapeaircraft v italském Monopoli. Mít první sériově vyrobený letoun samozřejmě vždy skýtá určitá rizika v podobě menších či větších problémů, které se musí s výrobcem řešit v průběhu provozu. Na druhou stranu, být mezi prvními dealery zcela nového stroje, dává možnost být u všeho na počátku a v budoucnu je takové partnerství daleko pevnější pro obě strany. Je však velmi důležité uvést, že v průběhu celého testování demonstrátora se objevily pouze ty menší problémy řešitelné změnami v designu některých dílů či v nastavení. Velmi oceňujeme přístup výrobce Blackshapeaircraft, který velmi pečlivě každou naši připomínku řešil a následně po projednání se šéfkonstruktérem případně ihned zahrnul do změnového listu našeho nového letounu, který očekáváme počátkem roku 2013.

Protože NISA AIR přistupuje k tomuto projektu velmi zodpovědně a profesionálně, rádi bychom Vás zde v krátkosti seznámili s našimi zjištěními z testování demonstrátora a s dalšími kroky, které budou následovat před oficiálním uvedením letounu na český a slovenský trh v roce 2013.

Ve zkratce:

Letoun jsme si převzali od výrobce po ukončení výstavy AERO 2012 ve Friedrichshafenu (kde byl vystaven na statické ukázce viz.zde) a přeletěli jsme z EDNY na LKMB dne 23.4.2012 viz. zde. Přelet do Mladé Boleslavi nám trval 2h 15min.

25.4.2012 jsme za účasti Generálního ředitele fy Blackshape-aircraft, pana Luciana Belvisa, zahájili firemní testovací lety v Mladé Boleslavi. Mimo ČR jsme také létali na území Belgie, Francie, Německa a Itálie. Celkový nálet od té doby činí 79 hodin a 53 minut.

27.4.2012 pan Luciano Belviso u příležitosti návštěvy Prahy (přistání Prima v Letňanech zde.) navštívil kancelář LAA a osobně prezentoval projekt Blackshape Prime při příjemném setkání s hlavními inspektory techniky ULL. Diskuse se vedla především o základním typovém návrhu – vymezení letadla a také o dosavadních testech, které byly provedeny v Německu a v Itálii pod vedením Gunthera Spitzera z německé UL asociace DULV. Pan Belviso také informoval o snaze získat DULV certifikaci pro Blackshape Prime v Německu do konce roku 2012. Tento krok významně ulehčí registraci letounů Prime v ČR. Nejen z tohoto důvodu jsme se rozhodli počkat právě na německé kolegy a dokončení všech testů u DULV Morbach.

Postřehy z našich testovacích letů:

Drak

Celý letoun je plně karbonová skořepina z nasyceného polotovaru Prepreg. Má za sebou hotové kompletní zátěžové zkoušky pod dozorem německého DULV a čeká na vystavení certifikace v Německu (listopad - prosinec 2012). Provedení je dle našeho názoru perfektní, prošli jsme celým výrobním procesem ve výrobním závodu v Monopoli – od 'mrazáku po autokláv' a jsme přesvědčeni o slibné budoucnosti této technologie nejen v letectví.

Výhrady:

Naší jedinou výhradou je vysoká cena této certifikované suroviny. Navrhovali jsme konstruktérům na některých dílech použít levnější kompozity, nicméně Blackshape Aircraft na této technologii postavil celý projekt a o změnách tohoto typu zatím nechtěl diskutovat.

Motor + zástavba

V našem letounu jsme použili ROTAX 912ULS s air boxem, klasické zástavby. Vzhledem k menšímu motorovému prostoru (úzký trup tandem seats) bylo nutné použít na míru vyrobený deflektor nasávání vzduchu pro dostatečné chlazení hlav. Horní motorový kryt je lehce odnímatelný použitím 2 ks click spon na každé straně, což je velmi jednoduché řešení - pro dvě ruce je to otázka čtvrt minuty. Po odejmutí krytu je celý motorový prostor velmi dobře přístupný...

Výhrady:

Při testování letounu v teplejším počasí (nad 27°C) jsme pozorovali vysoké teploty oleje. Při skutečně rychlém letu (otáčky 4800-5100 / 240-280km/h) se teplota blížila k hranici 120°C. Po konzultacích s výrobcem a dalšími testovacími lety bylo zjištěno, že po uzavření příďového podvozku za letu není zajištěna dostatečná cirkulace teplého vzduchu odtahem přes malá žebra krytu příďového podvozku. Tento kryt bude přepracován. Dále byla navržena změna designu spodního motorového krytu s dalšími otvory pro odtah teplého vzduchu a změna náběhu boční niky.

Avionika

Systém G3X syntetic vision, který byl použit pro I-B176 předváděcí letoun, je novinkou firmy Garmin a je radost s tímto 'sklem' létat viz. zde. Shodli jsme se na tom, že dnešní možnosti avioniky díky G3X i pro malá letadla jsou neskutečné. Jde pouze o to, zda je majitel / uživatel ochoten „prokousat se" 250 stránkovým základním manuálem.

Výhrady:

Moc žhavá novinka od Garmin, v Evropě je zatím minimální podpora. Po nastartování je třeba čekat 5-7 minut pro náběh systému. Některá čidla, zejména ADHRS, jsou velmi citlivá a potřebují velmi přesné nastavení a celkem složitou kalibraci. Celkem nepříjemná je také váha celkového systému Garmin G3X.

Podvozek

Elektricky zatahovací podvozek Beringer (kompletní systém včetně kol a brzd) je velmi dobře vyřešen a funguje bez problémů. Většina našich letů byla z travnatých letišť a během testování jsme neměli jediný problém. Pro případ nouze je výhoz řešen třemi lanky s oky na levé straně pilota pod přístrojovou deskou.

Výhrady:

Při nekvalitním a podmáčeném povrchu RWY by mohl nastat problém při náhozu nečistot do některých citlivějších částí podvozku, kde dle našeho názoru, není dostatečné krytí. Bylo navrženo plexi krytí celého oblouku boxu, které tomuto riziku zamezí.

Komfort

Komfort pilota = luxus. Nenapadá mě jiné slovo. Sedačka pilota je dostatečně široká a pilot si lebedí skutečně v parádní poloze vzbuzující pocit skutečné stíhačky. Tandem pilot už takový luxus nemá, sedačka je sice dostatečně široká, nicméně, posed je více vzpřímený a pohodlí není takové jako vpředu. Avšak, při mé výšce 182cm a živé váze 93kg, jsem bez problémů zvládl dvouhodinový let. Pro 'rozměrnější' tandem piloty může být však zadní sedadlo méně příjemné včetně nastupování. Každý, kdo s Blackshapem poletí poprvé, ocení neskutečný výhled. Úzký trup a výhled 270 stupňů zaručuje fakt parádní zážitek z letu.

Výhrady:

Kabina I-B176 v době testování nebyla opatřena větracími okénky a při vnější teplotě 27°C bylo uvnitř při pojíždění skutečně horko. Ani za letu nebyla ventilace v přístrojovce dostatečná pro zadní sedadlo. Nová kabina je již opatřena klasickými glider okénky.

Design

Designový návrh letounu pochází z dílny Luciana Belvisa a Angela Petrosilla. Myslím si, že pánové velmi pěkně sladili exteriér a interiér letounu. Různé kombinace kvalitní ručně šité kůže a barevného provedení letounu zaručují určitou solitérnost. Celkově letoun jistě přitahuje pozornost a působí velmi atraktivně.

Výhrady:

Systém otevírání kabiny způsoboval na jednom místě odření laku. Z toho důvodu byly závěsy kabiny upraveny včetně nového systému utěsnění kabiny. Několik detailů pro zlepšení jsme také našli na laku spodní části trupu.

Závěrem:

Navzdory faktu, že jsme testovali sériový kus číslo jedna, si myslím, že zjištěné problémy, připomínky a návrhy jsou dobře řešitelné. Výrobce s námi intenzivně spolupracuje a na zákaznických/dealerských auditech jsme příjemně překvapeni pokrokem v sériové výrobě. Po vzájemné dohodě s výrobcem jsme se rozhodli počkat na zapracování změn a objednat nový předváděcí letoun pro NISA AIR - letoun se sériovým číslem 12. Termín dodání je leden – únor 2013. Tímto krokem na jedné straně ztrácíme možnost prezentace letounu v ČR a SR v letošní sezóně, na straně druhé očekáváme skvělý letoun a jsme potěšeni, že naši potencionální zákazníci toto rozhodnutí chápou, jako správný krok. O dalším vývoji Vás budeme prostřednictvím novinek průběžně informovat.

V případě jakýchkoliv dotazů k vývoji projektu Blackshape mne neváhejte kontaktovat, +420 602 265 412

Další výrobní audit v Blackshapeaircraft v Itálii je plánován na 31.8.2012

S pozdravem, Pavel Pospíšil, Sales Support, NISA AIR s.r.o., Mladá Boleslav

testovani_blackshape01.jpg
testovani_blackshape02.jpg
testovani_blackshape03.jpg
testovani_blackshape04.jpg
testovani_blackshape05.jpg
testovani_blackshape06.jpg
testovani_blackshape07.jpg
testovani_blackshape08.jpg
testovani_blackshape09.jpg
testovani_blackshape10.jpg
testovani_blackshape11.jpg
testovani_blackshape12.jpg
testovani_blackshape13.jpg
testovani_blackshape14.jpg
testovani_blackshape15.jpg